Wij zijn onze klant

maandag 11 januari 2021

Cantrijn verzorgt voor verenigingen, instellingen, bedrijven en projectorganisaties bij alle voorkomende ondersteunende activiteiten. Al vijfentwintig jaar lang. Een mooie gelegenheid om met Ingrid Cantrijn en Edward van der Meijden stil te staan bij de gedrevenheid achter een unieke organisatie.

Ingrid Cantrijn startte in 1995 de mooie organisatie die er nu staat alleen op. ,,In de jaren ervoor was ik de rechterhand van de directeur geweest bij Afvalsturing Brabant, de organisatie die een nieuw systeem van inzameling tot verwerking van afvalstromen in Brabant moest inrichten. Dat moest in vijf jaar gebeuren en daarvoor was een groep mensen vanuit het bedrijfsleven ingeschakeld. Na vijf jaar stond een solide organisatie, alle functies waren ingevuld. Mijn job zat er dus op vond ik, maar met het inregelen en verzorgen van ondersteunende processen, zoals ik hier had gedaan, wilde ik wel verder.’’

Ze vond een kantoor bij een bevriende accountant in Gorinchem, in het midden van het land. Van daaruit begon ze met de ondersteuning van bedrijven en organisaties, op alle mogelijke wijzen. ,,Ik regelde vervangingen, zette secretariaten op, ondersteunde de acquisitie, hielp ondersteunende processen optimaliseren. Aanvankelijk deed ik dat allemaal zelf. Toen Cantrijn begon te groeien kwam er steeds meer aanvraag vanuit samenwerkingsverbanden, verenigingen en stichtingen. We hielpen met name bij secretariële en administratieve ondersteuning, maar ook evenementen organiseren of bestuursvergaderingen notuleren.’’

,,Ingrid was heel gedreven in het ontzorgen’’, zag Edward. ,,Ze beheerde die organisaties alsof het haar eigen bedrijven waren. Dat is nog altijd het usp van Cantrijn: wij zíjn onze klant. Heb je een vraag of probleem, geef maar aan ons. Wij zorgen voor passende ondersteuning.’’

Spil

Edward kwam in 2001 in het bedrijf, toen Cantrijn steeds meer vragen kreeg over communicatie en strategische keuzes – zijn expertise. Vanuit een ondersteunde rol raakte Cantrijn betrokken bij zó veel zaken dat het bureau de spil werd binnen veel verenigingen en besturen. ,,Zulke organisaties willen en moeten professioneel gerund worden’’, verklaart Edward van der Meijden die ontwikkeling, ,,maar bestuursleden hebben er meestal gewoon een drukke baan naast. Cantrijn hielp ze met alles: wij namen op afstand de verantwoordelijkheid over voor alle operationele processen. Dat was een niche.’’

Ingrid: ,,Er is me in die jaren zo vaak gevraagd wat wij nou precies deden. Zijn jullie een uitzendorganisatie of een detacheringsbureau? Nee, je kunt ondersteunende werkzaamheden outsourcen naar Cantrijn. Dát is wat we doen en zo blijf je als organisatie wendbaar.’’

6

Strategisch

Zo werd Cantrijn in de praktijk veelal een allround verenigingsmanager die ondersteunt, coördineert en adviseert bij alle voorkomende taken en werkzaamheden. ,,We hebben hele goede secretariële mensen, eigen administratieve medewerkers, communicatieprofessionals, maar we hebben vooral generalisten in dienst’’, vertelt Edward. ,,Zij zitten structureel ‘op’ bepaalde verenigingen en stichtingen en raken dus steeds beter bekend met al hun werkterreinen.’’

Cantrijn is een strategisch ondersteuningspartner die op alle vragen een passend antwoord heeft. Hoe bind ik mijn leden? Welke meerwaarde bied ik sponsoren en hoe zorg ik voor toegevoegde waarde? Belangrijke expertises zijn onder andere kwaliteitsborging (keurmerken, certificering, wettelijke registraties, et cetera), communicatieadvies en organisatiestructuren.

Bij het 25-jarig bestaan heeft Cantrijn een kleine veertig mensen in dienst. ,,Allemaal eigen mensen’’, benadrukken Ingrid en Edward, ,,die kunnen organiseren en die alle uitdagingen willen oppakken.’’ Ter optimalisatie van de dienstverlening maakt Cantrijn gebruik van bewezen IT-systemen, geselecteerd vanuit de grote ervaring met ondersteunende processen. Alle medewerkers van Cantrijn zijn vertrouwd met deze systemen, waardoor continuïteit voor klanten is gewaarborgd.

De ondersteuning van professionele verenigingen en samenwerkingsverbanden is nog altijd een vrij unieke service van Cantrijn, merken Ingrid en Edward na vijfentwintig jaar. Naast de secretariaten, administraties en bestuurlijke zaken kennen de werkzaamheden eigenlijk geen grenzen. Van het beslechten van geschillen, kwaliteitsborging tot het organiseren van visitaties; Cantrijn bijt zich vast in de materie en kan alle mogelijke kantoor- en staffuncties uit handen nemen. ,,Daardoor zijn we ook in staat om dat soort functies bijvoorbeeld in te vullen bij bedrijven. We nemen hen onder andere het HR-management of de werving en selectie uit handen.

Toekomst

,,We innoveren mee met onze opdrachtgevers. We herkennen nieuwe ontwikkelingen in de markt en lopen voorop in de automatisering. Dat doen we al vijfentwintig jaar”, besluit Ingrid Cantrijn. ,,Een grote wens van mij voor de toekomst is het realiseren van meer ‘hubs’ zoals we Domus Medica hebben voor de medische sector. Zo zouden we er voor andere sectoren graag meer van willen hebben in het land. Een vergelijkbare rol kunnen we spelen op andere plekken waar een bepaalde branche of sector is geconcentreerd. Denk bijvoorbeeld aan een hub voor de transport en logistiek in Rotterdam of technologie in de stad Eindhoven. Dat is een grote ambitie voor de komende jaren.’’

Sluiten