Als verenigingsmanagementbureau ondersteunen wij tal van verenigingen en denken wij met hen mee over hoe zij nieuwe leden kunnen werven. Uit onze ervaring weten we dat je ledenwerving op veel verschillende manieren kunt doen, denk hierbij aan het inzetten van sociale media kanalen, evenementen en het aangaan van samenwerkingen met interessante partners. Echter, voor het werven en behouden van leden voor je vereniging is er één strategie die keer op keer zijn succes bewijst, namelijk het delen van succesverhalen van jouw leden!
Verhalen verbinden en ze laten de impact zien van de vereniging. Ze inspireren anderen om deel uit te maken van het succes. Of je vereniging nu gericht is op netwerkmogelijkheden, ontwikkeling van de beroepsgroep of persoonlijke groei van professionals, de ervaringen van huidige leden laten potentiële leden zien wat de waarde van het lidmaatschap is.
Naast dat de verhalen van enthousiaste leden potentiële leden kunnen inspireren om lid te worden, kunnen ze ook huidige leden motiveren om een actievere rol te spelen in de vereniging. Door het delen van succesverhalen, kunnen huidige leden zich meer betrokken voelen bij de vereniging en zich geroepen voelen om bij te dragen aan bijvoorbeeld toekomstige evenementen.
Daarnaast is het verzamelen van verhalen van leden een ideale manier om feedback te krijgen over de impact van je vereniging op je leden. Het geeft je inzicht in wat goed werkt, maar juist ook waar wellicht nog verbeteringen aangebracht moeten worden. Door continu alert te zijn op deze feedback kun je de waarde van het lidmaatschap versterken en daarmee zorg je ervoor dat je aan de behoeften van je leden blijft voldoen.
Ga jij op zoek naar de succesverhalen in jouw vereniging? Neem de tijd om met leden te praten, hun verhalen vast te leggen en deel deze met anderen. Je zult zien dat deze persoonlijke en inspirerende verhalen een aanzienlijke bijdrage kunnen leveren aan de groei en het succes van je vereniging.
Meer weten hoe je dit nou goed aanpakt? Neem contact met mij op! Wij helpen je er graag bij.